קצת על איך שאני רואה
top of page
Search

קצת על איך שאני רואה

Updated: Jun 13, 2018

אני רואה את העולם אחרת, ואני רוצה לחלוק אותו איתך, דרך הציורים שלי.


*אכרומטופסיה היא שם התסמונת איתה נולדתי ויש לה טווח של לקויות ראיה. לכן אני רוצה להסביר איך אני חווה את הלקות שלי. יש בעצם שלושה פרמטרים עיקרים שמשפיעים על הראיה שלי


קוצר ראיה זה לא שאני רואה מטושטש, אני רק רואה פחות פרטים. אם את/ה ואני עומדים באותו מקום אני רואה את השלט / אדם לפנינו כאילו היה במרחק של 10 מטרים ממך. זה משפיע עלי בסיטואציות רבות בחיים, בדיוק כמו אנשים רבים בעלי קוצר ראיה. עם זאת, משקפיים או כל ניתוח לא יכולים לתקן את הבעיה הזו. הנה כמה דוגמאות למקרים בהם זה פוגש אותי בחיי היום יום - אני לא יכולה לנהוג; מתקשה לחצות רחוב עמוס; יש לי קושי לעבוד מול מחשב ללא תוכנת ההגדלה שלי; אני מתקשה לקרוא סימנים או את השמות / המחירים של מוצרים בסופרמרקט, ואפילו קריאת ספרים לילדים שלי לא תמיד קלה.

רגישות קיצונית לאור

אני מרכיבה משקפי שמש כהים מאוד (בעלי גוון אדום חום) אשר מקלים עלי באור יום וגם לפעמים בחדרים מוארים. בנוסף למשקפים, כובע הוא עוד אביזר שמאוד עוזר לי. הרגישות לאור, יחד עם קוצר הראיה, מקשים עלי לראות את האור ברמזור כאשר אני חוצה את הרחוב, לראות מדרגות יורדות או עולות ביום שמשי, או לזהות את הילדים שלי בפארק. ביקור בחנויות ענק אשר מאוד מוארות, הוא משהו שאני שונאת לעשות כי זה מאוד מעייף אותי.

עיוורון צבעים מוחלט

כן, מוחלט. זה אומר שאני יכולה לראות רק גוונים של צבע. תאורטית, אני רואה רק גוונים של אפור. החלק הזה של התסמונת הוא ה"פופולרי" ביותר. זה הדבר הראשון שאנשים שואלים עליו ... "איך את בוחרת בגדים?" היא השאלה הנפוצה ביותר. הדרך הטובה ביותר לתיאור המצב הזה, היא להשוות אותה לתצלום או לסרט בשחור ולבן. כאשר שני צבעים כהים (או שני צבעים בהירים) ממוקמים אחד ליד השני, אני לא יכולה לראות שיש הבדל ביניהם. זו יכולה להיות בעיה בזיהוי פריטים שונים. לדוגמה, אני לא יכולה לראות את המספרים כאשר אני מחכה בתור או במעלית, כי הם בדרך כלל בצבע אדום על רקע שחור. אני מכירה את התיאוריה של צבעים ולעולם לא אלבש אדום וורוד יחד, או חום ושחור ... בנוסף, אני יודעת כעובדה כי הדשא הוא ירוק, הים כחול וכו 'אבל אני לא יכולה לזהות אותם.

למרות המצב אליו נולדתי, אני חיה חיים מלאים ו"נורמליים". הנה כמה דוגמאות: סיימתי את האוניברסיטה (למרות שלא יכולתי לראות את הכתוב על הלוח או לקרוא ספרים בקלות), שיחקתי כדורסל (לא תמיד יכולתי לתפוס את הכדור); עבדתי בחברה גדולה ככלכלנית ועוזרת חשב (הייתי צריך לבדוק את כל החישובים פעמיים כיוון שהשתמשתי בתוכנת הגדלה ולכן לא ראיתי את כל המסך במבט אחד); טיפסתי על הר בגובה 5,700 מטר (כל צעד בכל טיול לאור היום הוא לא דבר קל ...), … ואני אמא לשלושה קטנים - אני לא חושב שאני צריך להסביר כאן (-:


אני רוצה להזכיר את ההורים המיוחדים שלי (שרואים בצורה מושלמת) - ללא אהבתם ותמיכתם, לעולם לא הייתי מי שאני. הם לימדו אותי להיות חזקה, בטוחה בעצמי, רגישה ואוהבת כמו שהם.


יש לי בן זוג, משפחה מדהימה וחברים שתומכים בי הרבה. אני אסירת תודה על כך!




*באנלית: Achromatopsia


bottom of page